söndag 17 maj 2009

Parafras av makarna Arnolfini av van Eyck


Evelinas parafras

Tanke bakom bilden:
Innan man kan ingå i ett äktenskap måste man först bli sams med sina bägge sidor.
alla människor har två olika sidor, men det är bara ena som visas. för den andra sida kan vara ilsken, sorgsen eller feg. och det är sånna egenskaper man bruka vilja dölja för andra människor.

Utförd:
När jag skulle börja med denna uppgift hade jag ingen aning vad jag skulle göra. och pga att jag inte hade någon att fota så blev de mig själv. tänkte först ha två olika outfits, en mörk och en färgglad. men jag orkade inte byta kläder.
Så det blev samma kläder men olika ansikts uttryck och ställningar. den ena har en liten sorgsen ställning och kollar ned i marken och den andra som tittar uppåt.
När jag tog bilden hade jag då kameran uppställd på ett stativ och timer. så det blev att springa mellan kameran och platsen.
Sen har jag photoshopat in två bilder in till en, och lagt in lampan i taket. spegeln i bakgrunden lade jag in som svart, för den kan varken visa framtiden, dåtiden eller nuet. för det är vi själva som kan skapa bilden inne i spegeln.
jag lade bakgrunden svartvit för att framhäva mina färger, sen förstärkte jag även färgerna så att jag skulle synnas mer.



Emils pararas




Emmas tolkning

Parafras arbete
I början av arbetet förstod jag inte alls vad jag skulle kunna göra
eftersom jag inte brukar arbeta med modeller + att jag inte hade en aning om vilka symboler
och diverse saker som skulle kunna vara med. Men efter att ha funderat några dagar
fick jag tillslut några små ideér, jag skulle använda mig själv som modell.
Kort därefter lånade jag hem en kamera och stativ över helgen.
Men även fast jag hade några små ideér fick jag det lite svårt när jag skulle börja;
• Det var svårt att försöka få in ett bra avstånd mellan mig och kameran.
• Jag har väldigt mycket små prylar i mitt rum och därför kunde bilden lätt bli för "rörig".
• Jag fick även testa mig fram med en massa symboler.
Men efter att ha testat sig fram ett tag, fick jag tillslut fram resultatet.
Jag tycker att arbetet var lite av en utmaning, men sammtidigt väldigt lärorik.
Vi borde ha åtminstone en till liknande uppgift, tycker jag.

//Emma Johansson, es.2





Fotouppgift!

Parafras av Trolovningen av Jan van Eyck
Oljemålningpå pannå från 1434 på 82*60 cm

Gör en tolkning av innehållet i tavlan.
Beskriv vad du ser i bilden , vilken stämning,vilka symboler
som finns i bilden. Vilken händelse beskriver bilden.
Googla på Lena Cronkvist och se hennes tolkning av Trolovningen!

Hur ska din version se ut!
•Vilken rekvisita ska finnas med i ditt rum, vilka symboler ska finnas med och i vilken form!
•Hur ser ”paret” ut idag, Vilka ”par” relationer, finns i dag och i framtiden,olika kulturer osv.
•Skissa på papper och skriv ner, miljö, rekvisita, ljussättning mm.
•Fotouppgiften kan göras hemma eller i studion.
•ev.Efterbearbetning i photoshop!

•Maila uppgiften före den torsd. 14 maj –09 till Catrin.
•Gör om bilden i webbformat/ jpg spara original i Psd för senare utskrift! catrin.engman@edu.kalix.se
Lycka till! / Catrin

1 kommentar:

gurulugu2.blogspot.com sa...

nice picture
nice blog too I like this blog

please visit my blog too
don't forget click the adv
Thank you
--------------------
http://blogegurulugu.blogspot.com
http://gurulugu.wordpress.com
http://0m364.blogspot.com
http://my.opera.com/0m364/blog/